Att boka bussresa med oss är både enkelt och smidigt. Fyll i vårt offertformulär med era resplaner, och vi återkommer med en offert så snart vi kan. Observera att offerten inte är bindande. Ni kan sedan boka resan direkt via offertlänken och får en bokningsbekräftelse från oss.
För att boka via telefon, kontakta vårt kundteam på 010-405 38 38, som är tillgängligt helgfria vardagar mellan kl. 08:00 – 18:00 på vardagar och 09:00 – 15:00 lördagar, men man kan även boka buss via vårt journummer: 010 148 65 55 och då tillkommer de 350 SEK på bokningen.
Notera att en offert inte utgör en bokning. För att en bokning ska vara genomförd måste ni ha mottagit en bokningsbekräftelse från oss.
I vår busshyra ingår alltid både buss och förare. Ni får dessutom personlig service från vårt professionella kundteam, som hjälper till att skräddarsy resan enligt era specifika önskemål.
Vi erbjuder även ett urval av tilläggstjänster, inklusive Wi-Fi, catering och släp, för att ytterligare anpassa er resa efter behov.
Vi strävar alltid efter att erbjuda snabb och personlig service till våra kunder. Vårt mål är att ni ska få en offert från oss senast en arbetsdag efter att ni skickat in er förfrågan. Under högsäsong (april-september) arbetar vi för att ni ska få offerten inom två arbetsdagar, men ofta svarar vi ännu snabbare.
Ibland kan belastningen på vårt kundteam vara hög, men vi strävar alltid efter att ge snabb återkoppling. Om det har gått mer än en arbetsdag sedan du skickade in din förfrågan och inte har hört något från oss, vänligen skicka ett e-postmeddelande till info@helsingbuss.se eller ring oss på 010-405 38 38. Kontrollera gärna din skräppostlåda innan du kontaktar oss.
En offert är inte en bokning. För att boka resan måste du först acceptera offerten. Bokningen är först genomförd när du mottagit en bokningsbekräftelse från oss. Vänligen hänvisa till bokningsbekräftelsen för eventuella frågor eller ytterligare önskemål kring din resa.
Vi rekommenderar att ni bokar er resa så tidigt som möjligt för att underlätta vår planering och öka chanserna att få era önskemål tillgodosedda. För att säkerställa en optimal genomföring av er resa bör bokningen göras senast två vardagar innan avfärd. Med vår stora kapacitet och geografiska spridning kan vi ofta hantera uppdrag med kortare varsel, så tveka inte att kontakta oss även om tiden är knapp.
Vänligen observera att längre framförhållning kan vara nödvändig för bokningar av dubbeldäckare, konferensbussar eller vid stora volymer, då dessa har hög efterfrågan. För utlandsresor och flerdagarsresor ber vi att ni gör er bokning senast fem arbetsdagar innan avresa.
Vi ser fram emot att ta emot er bokning!
Vi erbjuder ett brett utbud av busstorlekar för att kunna matcha rätt buss till varje tillfälle. Våra bussar har mellan 49 och 81 platser, med dubbeldäckaren som vår största modell.
Vi garanterar alltid att det finns minst lika många sittplatser som det bokade passagerarantalet. Vilken specifik buss som tilldelas beror på vår aktuella beläggningssituation. För att minimera miljöpåverkan strävar vi efter att använda bussar som är placerade i närområdet.
Om ni har specifika önskemål om busstyp, gör vi vårt bästa för att tillmötesgå dessa, så länge ni anger dem i er offertförfrågan. Läs mer om våra olika bussar och deras utrustning här.
Om antalet passagerare förändras är ni varmt välkomna att kontakta oss så att vi kan justera er bokning.
Tur och retur innebär att bussen transporterar gruppen till och från destinationen, men under vistelsen på destinationen är bussen inte tillgänglig för gruppen.
Om ni önskar att bussen ska vara tillgänglig för er under hela resan, inklusive för kortare transfers eller för att förvara bagage under besöket, bör ni välja alternativet disponering. Med disponering är bussen tillgänglig för gruppens behov från resans start till slut, inom ramen för lagstadgade kör- och vilotider.
Planerar ni en resa utanför Sveriges gränser? Observera att utlandsresor är momsbefriade!
Vid längre resor är det vanligt att kunden står för förarens logi. Detta alternativ är oftast det mest kostnadseffektiva för er, eftersom det undviker de högre kostnader som skulle uppstå om bussen skulle behöva vända hem mellan körningarna, vilket skulle innebära ökade bränsle- och lönekostnader. Dessutom är det ofta praktiskt för er att boka föraren på samma hotell som er egen grupp.
Om ni föredrar att vi bokar logi för föraren, kan vi naturligtvis ordna det. Vänligen observera att detta tillkommer som en extra kostnad på er bokning, inklusive en administrationsavgift. Det totala priset blir då vanligtvis högre än om ni bokar logi själva.
Vi skickar alltid ut förarens namn cirka ett dygn innan er avresa. Denna information mailas till er referens och finns även i bokningslänken som skickas med mailet.
Om ni behöver komma i kontakt med oss, är vårt professionella kundteam tillgängligt vardagar mellan kl. 08:00 – 18:00 på vardagar och 09:00 – 15:00 på lördagar, på telefonnummer 010-405 38 38. Vid nödsituationer kan ni nå oss dygnet runt på vårt journummer: 010-405 38 38.
Absolut! På Helsingbuss är vi mycket flexibla och strävar efter att skräddarsy er resa enligt era önskemål. Vi accepterar tids- och destinationsändringar utan extra kostnad fram till 12 timmar före körningens start. Efter denna tid debiteras ändringar med 250 kr under kontorstid och 450 kr utanför kontorstid. Observera att ändringar i tid och plats kan påverka det totala priset för resan.
Vi erbjuder kostnadsfri avbokning fram till 24 timmar innan avresa för kortare transfers och dagsturer. För flerdagarsresor gäller kostnadsfri avbokning fram till 72 timmar innan avresetiden. Efter dessa tidsramar tillkommer en avbokningsavgift. För mer information om kostnader vid avbokning, läs här.
Betalningen sker vanligtvis i efterskott mot faktura, med ett betalningsvillkor på 10 dagar netto, om inte andra överenskommelser har träffats. I vissa fall kan förskottsbetalning vara aktuell.
Meddela oss gärna om ni planerar att ha med mycket packning eller om ni förväntar er att handla mycket under resan, så att vi kan anpassa busstypen efter ert behov. I en treaxlad turistbuss (för 49 passagerare) kan ni ta med cirka 100 kg per person.
Vi erbjuder även möjligheten att hyra ett släp eller använda en skidbox för extra bagage. Kontakta oss så hjälper vi er att hitta den bästa lösningen för era behov!
I många av våra bussar finns möjlighet att spela upp ljud eller koppla in en dator. Bussarna är utrustade med AUX-ingång för ljud samt VGA-ingång för datorer. Vid bokning, vänligen informera oss om ni önskar dessa funktioner så ser vi till att tillsätta en buss med dessa möjligheter.
EU har gemensamma regler för kör- och vilotider som styr hur länge en chaufför får köra innan en vila är nödvändig. Därför kan det ibland vara nödvändigt att ha två chaufförer som turas om vid längre körningar. Vi följer alltid dessa regler för att säkerställa både våra förares och passagerarnas säkerhet.
Flera förare är oftast nödvändiga vid längre körningar, såsom utlandsresor. Ni kommer att informeras om det behövs fler förare för er resa.
Enligt Trafikförordningen, 4 kap, 10 a§ ska barn över tre år sitta bältade under bussresor. För yngre barn finns det inget krav på bälte eller särskild skyddsanordning när de färdas med buss. Vi rekommenderar dock att även små barn använder bälte eller annan skyddsanordning för ökad säkerhet.
Vi har inte möjlighet att tillhandahålla utrustning för spädbarn, men för något äldre barn finns bälteskuddar att låna. Observera att dessa finns i begränsat antal och tillhandahålls i den mån vi har tillgång. Vänligen ange vid bokningstillfället om ni önskar låna bälteskuddar och specificera hur många ni behöver.
Vi hanterar tyvärr inte preliminärbokningar. Vi erbjuder dock mycket förmånliga avbokningsvillkor: kostnadsfri avbokning är möjligt fram till 24 timmar innan avresa för kortare transfers och dagsturer, samt fram till 72 timmar innan avresa för flerdagarsresor.
Ni kan välja att avvakta med bokningen, då offerten är giltig fram till avresan. För dagsturer ber vi er att boka senast två vardagar innan avresa. Observera att bättre framförhållning ökar chansen att få era önskemål tillgodosedda, och vi reserverar oss för eventuell fullbokning av vissa busstyper.
Offerten är giltig i 30 dagar. För dagsturer önskar vi att ni bokar senast två vardagar innan avresa. Observera att bättre framförhållning ökar chansen att få era önskemål tillgodosedda, och vi reserverar oss för eventuell fullbokning av vissa busstyper.
Det är tillåtet att förtära mat och dryck på bussen, men bussen ska alltid lämnas i gott skick efter resan. Skräp och rester ska slängas i bussens soppåsar. Eventuell nedskräpning, fläckar eller skadegörelse kommer att efterfaktureras.
Husdjur är i regel inte tillåtna på bussen av säkerhetsskäl, då lösa djur kan utgöra en risk vid hård inbromsning och allergier kan påverka andra passagerare. Undantag kan dock göras för tjänstehundar, såsom ledarhundar.
Om ni behöver ta med husdjur, måste de vara placerade i burar. Vi behöver också anpassa busstypen för att kunna säkra burarna på ett tryggt sätt. Kontakta vårt kundteam för att få hjälp med arrangemanget.
Alla våra bussar är utrustade med Wi-Fi som standard. Ange gärna i er offert- eller bokningsförfrågan om ni har specifika krav på Wi-Fi-användning, så ser vi till att allt är förberett inför er resa!
Om ni har glömt något på en bokad buss, vänligen kontakta oss. Ni hittar kontaktuppgifter till våra olika kontor här.
Huvudkontor
Rundgången 14
SE-254 52 Helsingborg
010-405 38 38
info@helsingbuss.se
Huvudkontorets öppettider:
Vardagar: 08:00 - 18:00
Lördag: 09:00 - 15:00
Söndag: Stängt
Följ oss
Helsingbuss AB © 2024
This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.