Helsingbuss AB värnar om din personliga integritet och hanterar dina personuppgifter med största ansvar och respekt. Denna integritetspolicy förklarar hur vi samlar in och använder dina personuppgifter när du använder våra digitala kanaler*, samt när du beställer våra tjänster via våra digitala plattformar eller telefon.

Policyn beskriver dina rättigheter och hur du kan utöva dem, samt hur vi hanterar dina personuppgifter i samband med användning av våra tjänster. *Exempel på digitala kanaler inkluderar vår webbplats, bokningssystem, sociala medier och e-post.

Vilken information samlar ni in och när raderas den?

När du beställer eller använder våra digitala kanaler, kan vi samla in uppgifter om dig beroende på den tjänst du använder. Dessa uppgifter kan inkludera namn, adress, postadress, e-postadress, telefonnummer, identifikationsuppgifter, information om din användning av Helsingbuss tjänster, och för vissa tjänster, platsinformation. I vissa fall kan vi även hantera personnummer och kortuppgifter.

Vi kan också samla in teknisk data om de enheter du använder för att komma åt våra tjänster, såsom IP-adress, unikt enhets-ID, typ av webbläsare och cookie-information. Denna insamling sker exempelvis när du fyller i formulär på vår webbplats, kommunicerar med oss via sociala medier, lämnar synpunkter i kontaktformulär eller via telefon, eller anmäler dig till våra evenemang.

När du bokar resor via telefon, våra digitala kanaler eller andra kontaktvägar, sparar vi dina uppgifter för att hantera bokningen, eventuella tillval och för att skicka nyhetsbrev med erbjudanden, aktuella händelser och inspiration. Du kan när som helst avregistrera dig från vårt nyhetsbrev via en länk i varje e-postutskick.

Om du deltar i tävlingar eller andra marknadsföringsaktiviteter vi anordnar, kan vi också behandla tävlingsbidrag och ytterligare personuppgifter som du väljer att lämna. När du kontaktar oss via kundservice genom våra digitala kanaler eller andra kontaktvägar, som vid reklamationer, behandlar vi dina kontaktuppgifter och ärendeinformation.

Cookies

Om du besöker eller kommunicerar med oss via våra sociala mediekonton (som Facebook, Twitter och andra tredjepartsplattformar) kan Helsingbuss få information om din profil och dina interaktioner från plattformens leverantör.

Vi använder även s.k. "cookies" på flera av våra digitala kanaler för att samla in uppgifter om hur du använder våra tjänster. Vår tredjepartsleverantör, inklusive Viva Display, kan visa annonser på webbplatser baserat på din aktivitet. Dessa cookies gör det möjligt för dem att presentera relevanta annonser för dig, baserat på ditt besök på vår webbplats och andra webbplatser.

Hitta och ta bort cookies

Alla webbläsare fungerar på olika sätt när det gäller hantering av cookies. För att inaktivera cookies kan du använda hjälpfunktionen i din webbläsare för att få information om hur du ändrar cookie-inställningarna. Observera att om du inaktiverar cookies kan du gå miste om vissa erbjudanden och funktioner från Helsingbuss. Du kan läsa mer om cookies [här]. 

Personuppgifter kommer att behandlas av oss endast så länge det är nödvändigt för att uppfylla de syften som behandlingen avser eller för att fullgöra rättsliga skyldigheter.

Vad gör vi med din information?

De personuppgifter som samlas in i samband med ditt användande av våra digitala kanaler och dess tjänster kommer att behandlas av Helsingbuss AB eller våra dotterbolag för följande ändamål:

Ändamål med behandlingen

De personuppgifter som samlas in i samband med ditt nyttjande av våra digitala kanaler och dess tjänster kommer att behandlas av Helsingbuss AB eller våra dotterbolag för följande ändamål:


1. Bekräfta din identitet och verifiera dina person- och kontaktuppgifter.

* Laglig grund för behandlingen: Fullgörande av avtal.

2. Administrera kundförhållandet, inklusive att uppfylla våra skyldigheter gentemot dig och tillhandahålla information, erbjudanden och tjänster som du begär.

* Laglig grund för behandlingen: Fullgörande av avtal.

3. Kommunicera med dig vid kontakt via kundservice, e-postformulär och våra sociala mediekonton.

* Laglig grund för behandlingen: Fullgörande av avtal.

4. Administrera marknadsföringsaktiviteter.

* Laglig grund för behandlingen: Intresseavvägning.

5. Genomföra marknadsföring, inklusive e-postmarknadsföring (du kan välja bort detta via en länk i varje e-postutskick).

* Laglig grund för behandlingen: Samtycke.

6. Analysera och gruppera besökare baserat på urval, prioritering och preferenser för att tillhandahålla relevant och anpassad information, rekommendationer, annonser och erbjudanden. Detta kan inkludera samkörning av data från olika digitala kanaler och koncernbolag samt utveckling av produkter och tjänster.

* Laglig grund för behandlingen: Samtycke.

7. Utföra intern felsökning, tester och statistiska analyser.

* Laglig grund för behandlingen: Intresseavvägning.

8. Underhålla, utveckla, testa och förbättra våra digitala kanaler och tekniska plattformar, samt främja generell affärsutveckling och utforska nya affärsmöjligheter.

* Laglig grund för behandlingen: Intresseavvägning.

Vilka kan vi komma att dela din information med?

Vi vidtar alla rimliga kontraktuella, juridiska, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina uppgifter behandlas på ett säkert sätt och med en adekvat skyddsnivå när de överförs till eller delas med utvalda tredje parter, som beskrivs nedan.

Leverantörer och underleverantörer

Helsingbuss kan komma att dela dina personuppgifter med leverantörer och/eller underleverantörer för att fullgöra våra kontraktuella åtaganden gentemot dig samt för andra syften som beskrivs i denna Integritetspolicy. Innan vi involverar sådana parter, säkerställer vi att de uppfyller de krav på dataskydd som anges i Dataskyddsförordningen.

Kreditupplysningsföretag och liknande leverantörer

Dina personuppgifter kan komma att delas med kreditupplysningsföretag och leverantörer av tjänster för identitetsverifiering.

Betaltjänstleverantörer

Helsingbuss kan komma att dela din information med utvalda betaltjänstleverantörer i samband med återbetalningar eller betalningar som görs med kredit- eller kontokort, direkt banköverföring eller via Swish.

Myndigheter

Helsingbuss kan komma att lämna ut nödvändig information till tredje part, såsom polisen, Skatteverket eller annan myndighet, om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller myndighetsbeslut, eller om du har givit ditt samtycke till detta.

Vart lagrar vi dina personuppgifter?

Vi strävar alltid efter att behandla din data inom EU/EES. I vissa situationer kan dock uppgifter komma att överföras till och behandlas i ett land utanför EU/EES av ett bolag inom Helsingbuss eller av en annan leverantör eller underleverantör. Helsingbuss kommer att vidta alla rimliga kontraktuella, legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att din data hanteras säkert och med en skyddsnivå som är jämförbar med och på samma nivå som det skydd som erbjuds inom EU/EES.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter

Vi sparar dina uppgifter så länge som det är nödvändigt för att utföra våra kontraktuella åtaganden gentemot dig, samt så länge det krävs enligt lagstadgade lagringstider eller är nödvändigt för andra berättigade intressen. När vi sparar dina uppgifter för andra syften än våra kontraktuella åtaganden, såsom att uppfylla krav enligt bokföringslagen, gör vi det endast så länge det är tillåtet för att tillgodose våra berättigade intressen och/eller enligt lagstadgade krav för respektive syfte.

Din rätt till tillgång, radering och att lämna klagomål

Här är dina rättigheter enligt dataskyddslagen:

- Rätt att få tillgång till din data. Du kan begära en kopia av dina personuppgifter för att ta reda på vilken information vi har om dig. För att begära ett registerutdrag, fyll i och skicka in den specifika blanketten till oss via post. Blanketten hittar du [här]. Vi skickar sedan registerutdraget till din folkbokföringsadress.

- Rätt till rättelse. Du har rätt att korrigera felaktig eller ofullständig information om dig själv.

- Rätt att bli raderad. Du kan begära att vi raderar dina personuppgifter när de inte längre är nödvändiga för det syfte de insamlades för.

- Rätt att lämna in ett klagomål. Du har rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet om du anser att vi inte följer dataskyddslagen. Du har också möjlighet att välja bort vissa specifika funktioner; vi kommer alltid att respektera ditt val.

Kontakt personuppgiftsansvarig

Helsingbuss AB är registrerat hos Bolagsverket med organisationsnummer 559464-8239 och har adress Rundgången 14, 254 52 Helsingborg. Helsingbuss AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter enligt ovan och följer svensk dataskyddslagstiftning.


För frågor kring Helsingbuss AB:s hantering av dataskydd kan du kontakta oss via e-post på info@helsingbuss.se eller via telefon på 010 405 38 38.

Ändring av denna integritetspolicy

Helsingbuss kan från tid till annan göra ändringar i denna Integritetspolicy. Den senaste versionen av policyn finns alltid tillgänglig på Helsingbuss webbplats. Senast uppdaterad: 2024-08-09.

Huvudkontor

Rundgången 14

SE-254 52 Helsingborg

010-405 38 38

info@helsingbuss.se

Huvudkontorets öppettider:

Vardagar: 08:00 - 18:00

Lördag: 09:00 - 15:00

Söndag: Stängt

Följ oss

Helsingbuss AB © 2024

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.